Tuesday, May 27, 2008

At-Tuhfah As-Saniah : Bab Kalam

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.


Telah berkata pengarang matan Al-Ajrumiah iaitu Abu Abdillah bin Muhammad bin Daud As-Sonhaji yang lebih dikenali dengan gelaran Ibnu Ajurrum. Beliau dilahirkan pada tahun 672H dan meninggal pada tahun 723H. Semoga Allah Taala Merahmatinya.


Berkata Ibnu Ajurrum:


(الكلام هو اللفظ المركب المفيد بالوضع)


Kalam itu adalah suatu lafaz yang terdiri daripada beberapa kalimah yang membawa faedah dan telah diletakkan kaedahnya dalam bahasa Arab.


Berkata Syeikh Muhammad Mahyuddin Abdul Hamid pengarang kitab Tuhfatussaniah syarah kepada matan Al-Ajrumiah: lafaz (kalam) itu membawa kepada dua makna. yang pertama dari segi bahasa dan yang kedua dari segi nahu.


Kalam dari segi bahasa adalah satu ibarat tentang apa yang kamu akan dapat faedah disebabkan olehnya. samada ianya adalah berbentuk lafaz, ataupun bukan lafaz seperti garisan, tulisan dan isyarat.*


*Jika seseorang mengatakan kepada kamu: adakah kamu telah mendatangkan kepada aku kitab yang telah aku minta ianya daripadamu? Maka kamu akan mengisyaratkan kepadanya dengan menganggukkan kepalamu. Maka isyarat tersebut difahami bahawasanya kamu mengatakan kepadanya (naam) (ya)


Adapun kalam dari segi nahunya adalah tidak boleh tidak ianya mestilah disertai padanya 4 perkara:

1. Ia mestilah merupakan sebuah lafaz.
2. Ia mestilah 'murakab' - terdiri daripada dua perkataan atau lebih.
3. Ia mestilah memberi faedah.
4. Ia mestilah telah diletakkan kaedah dengan kaedah Arab


Apa yang dimaksudkan dengan ianya mestilah merupakan sebuah lafaz: iaitu ia mestilah merupakan suara yang mengandungi gabungan daripada beberapa huruf hija'iyah yang bermula daripada alif dan berakhir dengan ya. contohnya:

(أحمد) (Ahmad),
(يكتب) (yaktubu - dia sedang menulis) ,
(سعيد) (Said)

ketiga-tiga contoh ini apabila disebut menjadikan ia satu suara yang mengandungi 4 huruf hija'iyah. Maka sesuatu isyarat contohnya tidak akan dinamakan sebagai kalam disisi para ulama Nahu kerana ia tidak mengandungi suara atau bunyi yang menggabungkan huruf-huruf hija'iyah tadi. Jika mahu menamakan isyarat tersebut sebagai kalam, perlulah ianya mempunyai faedah yang akan didapati dengannya.


Apa yang dimaksudkan dengan ianya mestilah murakab: iaitu ia mestilah terdiri daripada dua kalimah atau lebih. sebagai contoh:

(محمد مسافر) (Muhammadun musafirun - Muhammad itu adalah seorang yang sedang bermusafir),
(العلم نافع) (al-ilmu nafi'un - ilmu itu adalah sesuatu yang memberi manfaat),
(يبلغ المجتهد المجد) (yablughu al-mujtahidu al-majda - mujtahid itu sampai kemuliaan padanya),
((لكل مجتهد نصييب (likulli mujtahidin nasibun – bagi setiap orang yang berjihad itu ada bahagian masing-masing),
العلم خير ما تسعى إليه ) ) (al-ilmu khairu ma tas’a ilaihi – ilmu itu adalah kebaikan yang kamu usahakan terhadapnya)


Maka setiap contoh yang telah disebutkan diatas dinamakan sebagai kalam. Dan setiap ibarat tersebut ianya terdiri daripada dua kalimah atau lebih. Satu kalimah bersendirian tidak dinamakan sebagai kalam disisi para ulama Nahu kecuali jika disertakan yang lain bersama-samanya; samada ianya disertakan secara haqiqatan seperti contoh-contoh diatas, mahupun yang disertakan secara taqdiran seperti contoh jika seseorang mengatakan kepada kamu: siapa saudara kamu? Maka kamu akan berkata: Muhammad. Maka kalimah yang satu ini dikira sebagai kalam kerana ditaqdirkan ayat sebenarnya: Muhammad itu saudaraku. Yang mana dalam pentaqdiran itu jumlah kalimah sebenar adalah tiga. Maka ia diiktibar sebagai kalam.


Yang dimaksudkan dengan ianya mestilah memberi faedah: iaitu bagusnya tempat berhenti orang yang berkata itu apabila ia diam dihujung kalamnya. Yang mana seorang pendengar itu tidak akan tertunggu-tunggu dengan apakah yang akan dikatakan seterusnya oleh orang yang berkata.
Seperti contoh: jika kamu mengatakan: ((اذا حضر الاستاذ (iza hadara al-ustazu – apabila datang ustaz itu) ia tidak dinamakan sebagai kalam. Walaupun ianya murakab – terdiri daripada 3 kalimah. Ini adalah kerana pendengar yang mendengarkan ucapan tersebut akan ternanti-nanti apakah yang akan dikatakan oleh orang yang berkata tentang apa yang akan berlaku dengan kehadiran ustaz tersebut.


Apabila kamu mengatakan: ((اذا حضر الاستاذ انصت التلاميذ (iza hadara al-ustazu ansota at-talamiz – apabila datang ustaz itu maka pelajar-pelajar pun diam) ianya dikatakan sebagai kalam kerana memberikan faedah.


Yang dimaksudkan dengan ianya mestilah telah diletakkan kaedah dengan kaedah Arab: iaitu lafaz tersebut mestilah digunapakai dalam kalam daripada lafaz-lafaz yang telah diletakkan oleh orang-orang Arab untuk menunjukkan sesuatu makna daripada makna-makna yang mereka maksudkan.


Sebagai contoh:

(حضر) adalah kalimah yang digunapakai oleh orang Arab dalam membawa makna telah datang – telah berlaku sebelumnya.
(محمد) adalah kalimah yang digunapakai oleh orang Arab dalam membawa makna zat seseorang individu yang dinamakan dengan nama tersebut.
Dan jika kamu mengatakan: (حضر محمد) kamu telahpun menggunakan dua kalimah yang mana kedua-duanya telah digunapakai oleh orang Arab.
Terdapat pula perbezaan jika kamu mengatakan dengan kalam yang telah diletakkan ataupun digunapakai oleh orang bukan Arab ataupun a’jam.
Seperti contoh: (الفرس), (الترك), (البربر), (الفرنج) adalah kalimah-kalimah ini tidak dinamakan sebagai kalam disisi ulama Bahasa Arab sebaliknya ia diiktibar sebagai kalam oleh ahli bahasa-bahasa yang lain.


Contoh-contoh kalam yang mencukupi syarat:
(الجو صحو) (al-jawwu sohwun – cuaca cerah tidak berawan)
(البستان مثمر) (al-bustanu muthmirun – kebun itu berbuah)
(الهلال ساطع) (al-hilalu sati’un – anak bulan itu terang benderang)
(السماء صافية) (as-sama’u sofiatun – langit itu bersih cerah)
(يضيء القمر ليلا) (yudi’u al-qamaru lailan – bulan itu menerangi malam)
(ينجح المجتهد) (yanjahu al-mujtahidu – akan berjaya orang yang bersungguh)
(لا يفلح الكسول) (la yuflihul kasul – orang yang sentiasa malas tidak akan berjaya)
(لا اله الا الله) (la ilaha illallah – tiada Tuhan selain Allah)
(محمد صفوة المرسلين) (Muhammadun sofwatul mursalina – Muhammad itu Rasul pilihan)
(الله ربنا) (Allahu Rabbuna – Allah itu Tuhan kami)
(محمد نبينا) (Muhammadun Nabiyyuna – Muhammad itu Nabi kami)


Contoh-contoh lafaz mufrad:
(محمد) (Muhammad)
(علي) (Ali)
(ابراهيم) (Ibrahim)
(قام) (Dia telah berdiri)
(من) (daripada)


Contoh-contoh lafaz murakab yang tidak membawa faedah:
(bandar iskandariah) (مدينة الاسكندرية)
(hamba Allah) (عبد الله)
(Hadaramaut - nama tempat) (حضرموت)
(jika manusia berlaku adil) (لو انصف الناس)
(apabila datang musim sejuk) (اذا جاء الشتاء)
(bagaimanapun orang yang bermuka-muka itu menyembunyikan) (مهما اخفى المرائي)
(إن طلعت الشمس)
(jika terbit matahari)

0 comments: